Tuesday, February 15, 2011

Relationship Status di Facebook – Cerita Di Sebaliknya


Facebook relationship
Kali ni aku nak cerita sikit pandangan aku pasal relationship status kat Facebook orang. Banyak yang kita boleh huraikan sebenarnya. hehe~ Satu lagi entri ntah ape hape daripada Radzrein a.k.a Rein..

Single

Awek singleTerang dan nyata, tak perlu bersuluh lagi. Kalau perempuan letak status single, bunyinya lebih kurang macam ni “Hello, Nama saya XXX. Umur X. Saya masih single. Marilah berkenalan dengan saya =)” Kiranya awek yang letak relationship status as single ni memang dah ready untuk berkenalan dengan lelaki lain dan mungkin menjalin hubungan dengan mereka.
Kalau lelaki pulak, aku cakap kurang macho sket. haha~ Untuk lelaki, elemen surprise tu penting. Macam ni, mula-mula kita tunjuk minat kat girl tu. Tanya itu ini bla bla bla, lepas tu bila girl tu sedar yang kita bagi dia banyak attention mesti dia tertanya-tanya “ish.. mamat ni single ke tak ni?” Anxiety atau perasan ingin tahu bertindak lebih baik daripada kalau perempuan tu awal-awal lagi dah tau ko single. Sebabnya, kalau dia tahu ko single dan ko approach dia cakap nak kenal, dia dah bajet awal-awal yang ko mi tak lain dan tak bukan nak ngorat dia. Perempuan akan perasan hot bila ramai lelaki nak kenal dengan dia (ni aku tau daripada perempuan sendiri ok!) dan confirmla ramai lelaki tengah, sedang dan telah approach dia . Jadi agak susah la nak curi hati dia. chewahhh~
Lagi satu kalau lelaki yang tunjuk status single ni macam tak heran sangat nak ber-relationship ke tak masa tu. Mereka hanya menjadi jujur, tak nak fikir banyak-banyak sangat pasal perempuan.

In a Relationship

Yang ni dia tak cakap in a relationship dengan siapa. Sebabnya:
  1. Pasangan dia takde Facebook <– wujud lagi ke orang macam ni?
  2. Dia nak relationship tu jadi private, mungkin dalam friend list ade 5000 friends.
  3. Couple dia tak comel/kacak/cantik?
  4. Couple dia sama jantina, kira nak sembunyikan ke-homoseksualan dia la.
  5. Pasangan dia dah deactivate akaun Facebook tapi mereka masih bersama.
Kalau yang tulis dia in a relationship dengan si polan bin/binti si polan pulak:
  1. Pasangan cantik/hot/kacak/macho/bergaya. Mesti tunjuk kat semua orang. hoyeah~
  2. Biasanya pasangan ni kawan, mungkin kawan masa sekolah atau kawan kat uni, so kalau couple announce je la kat Facebook.
  3. Saje nak make it official. Sekarang ni Facebook dah jadi semacam kayu ukur relationship orang pulak padahal benda relationship ni personal, kalau tak mention pun takpe.
  4. Apa lagi? aah~ Aku dah buntu.. Tambah sendiri.

It’s Complicated

Golongan yang ni la kan aku rasa memang attention seeker betul la. Kalau relationship dah tak tentu dan ada complication tu tak payah la bagitau satu dunia, benda relationship ni sepatutnya jadi personal. Time happy boleh la share dengan satu dunia, time tak happy simpan sendiri cukuplah.
Yang jelas kat sini ialah, mereka ni mungkin jenis yang kurang serius dengan relationship tersebut. Dalam relationship ni, jangan elak daripada berhadapan dengan masalah. Lagi banyak kita elak, lagi besar masalah tu jadi. Bila sampai satu tahap besar sangat, dengan sakit hati yang dah terkumpul sekian lama, memang relation tu tak akan ke mana. Masing-masing dah bosan dan muak. Jadi kalaulah ada masalah sekecil mana pun, selesaikan dan kalau perlu, minta maaf atau maafkan kesalahan yang menjadi penyebab masalah tu. Kemaafan itu adalah sesuatu yang manis
Forgiveness is a funny thing.  It warms the heart and cools the sting.  ~William Arthur Ward

In An Open Relationship

Agak kelakar sebenarnya banyak orang kita dalam Facebook kadang-kadang letak status in an open relationship. Bila tanya balik tahu ke tak apa maksud status tu, semua terpinga-pinga tak reti jawab.
Pertama sekali kena tahu yang Facebook ni adalah permainan sosial orang putih pada asalnya. Mereka ni open, termasuklah bab-bab seksualiti ni semua. Jadi mereka cipta la status in an open relationship ni untuk pasangan yang tak mahu terikat tapi masih mahu bersama. Faham tak macam mana? Kononnya mungkin mereka berdua ni mungkin ada perasaan cinta, tapi belum ada masa untuk cinta itu dipupuk atau kedua-duanya masih belum bersedia. Jadi dengan adanya status macam ni yang wujud atas persetujuan kedua-dua belah pihak, mereka ni takdelah terikat atau bermonogami. Masing-masing bebas untuk keluar berjumpa dengan sesiapa dan mungkin tidur dengan date mereka pada hari itu tanpa rasa bersalah pada pasangan mereka.
Jadi agak pelik la bila aku nampak orang kita guna status tu. Kalau tak tau jangan buat sebab nanti menampakkan yang diri kita ni kurang bijak walaupun niat asalnya nak main-main sahaja.

Kalau tak tulis apa-apa?

Yang ni susah sikit, mungkin atas pagar, mungkin orang ini terlalu private, mungkin orang ni malas nak ber-relationship. Kita tak tau. Misteri. Nak tau kena tanya personally, tu pun kena ada sebab baek punya baru dia bagi tau..
Yang lain tu jarang nampak dan tak menarik untuk dibincangkan. So kita abaikan jelah ye. Apa kata korang? Ada nak tambah?..=)                                                                                      
                                                                                      
                                

6 comments:

  1. hahaha..muncul ag..& kli nie i xnk tmbah but nk kritik..kahkahkah..xde ar..juz nk tny,cmne plak klu llaki tue wat status single but actually sbnrnye dia da b'pnye?surprise ke tue?

    ReplyDelete
  2. hehehehe..xpew2..slalu2 laa muncul yea..^_^ nk kritik?..mcm Audition AF plak..hehe..klo laki uat status cm 2 mkne nye laki 2 xjjur laa..gurlz kt luar 2 kena laa pndai memilih laki..jgn percaya sgt laki dkt internet nie..sume xbley pkai..(ssetengah laki jew taw)

    ReplyDelete
  3. owh..termasuk awk gak ke yg xle pkai tue?hahaha..grau je..

    ReplyDelete
  4. hahahahaha..
    sy xt'masuk skali..
    sy bkn laki cm 2..
    ^_^

    ReplyDelete
  5. ouuhh..kire aku tselamat la ni
    in relationshp xde nme ngn sape
    bkn sbb dia x kacak eaa...
    ni psl dia xnk popular kt fb..haha
    ttup akaun awal2...=P

    ReplyDelete
  6. hehhehehe..
    ak xckp pown dye cm 2..
    ak taw pkwe ko low profile..
    sbb 2 dye ttup akaun awal2.
    ^_^

    ReplyDelete