Thursday, February 17, 2011

Gadis Melayu Ideal – Apakah Ciri Yang Harus Mereka Ada?


Kali ni aku nak cerita pasal perempuan/awek Melayu pulak. Apa yang aku boleh describe pasal gadis Melayu yang ideal pada zaman ini.  Boleh kata kebanyakan (tak semua) lelaki zaman sekarang cari pasangan hidup yang macam ni.

Tak Merokok

Perempuan yang merokok, terutamanya anak dara tak comel!!..Serius aku cakap, gadis Melayu memang tak sesuai laa hisap rokok..Kalau nak difikirkan kenapa laa nak merokok eh?..Kat Russia ni lain laa, sejukkk~ Jadi kalau hisap rokok tu, kurang la sket sejuk tu..Betul tak? (ni teori kosong jer sebab aku pun tak merokok) Merokok tak cool & membazir duit..

Pandai Jaga Kesihatan Tubuh Badan

Ehem.. tips daripada tuan punya badan: work out sket, and makan makanan berkhasiat
Macam mana kita nak tau awek tu pandai jaga badan ke tak? Tengok badan dia. haha~ Camni melampau pulak..Kalau tak boleh tengok badan dia tengok cara makan dia..You are what you eat..Kalau makan je kerja, takde exercise memang tak boleh la..Yelah, mungkin dari segi fizikal tak nampak sangat tapi bila dah ternampak ‘tanda-tanda’ seperti terlebih atau terlipat sana sini, tu maksudnya dah terlambat..So, jangan tunggu sampai dah terlambat..Susah...Sekarang ni jarang aku nampak perempuan yang rajin bersukan dan ya, bersukan membuatkan perempuan kelihatan lebih seksi daripada perempuan yang tak bersukan..So kalau nak cari pasangan, better start bersukan..Lelaki suka perempuan yang aktif dan graceful, bukan jenis timid dan jarang bergerak.
Tambah sket, kalau dah memang kurus pun at least pergilah jogging seminggu sekali..Stretch/regangkan sket otot-otot tu kasi tegang..Barulah lambat berkedut~

Memasak

Oh yeah~ Adalah sangat seksi kalau perempuan tu boleh masak..Haha.. Aku yang update blog almost everyday ni pun can sometimes cook a decent meal..Well of course aku ada limitation/syarat untuk aku masak sedap la, but still aku tak perlu la mengharap orang lain masak atau benda instant untuk aku makan.
Sedap ke tak?..First macam mana nak tau sedap ke tak?..Apa kriteria makanan sedap..Pada aku makanan sedap ni adalah kesempurnaan gabungan/fusion rasa makanan tu – manis, masin, masam etc..Itu je sebenarnya..Ada orang (termasuk aku) kadang-kadang masak letak ntah ape hape tapi rasa hampeh gak..Memasak ni tak perlukan rocket science, just perlukan sedikit basic technique dan good instinct..Itu je sebenarnya.

Good With Money

Perempuan yang good with money ni bagus, senang lelaki nak kasi duit banyak-banyak kat diorang..Tapi good with money yang macam mana kita nak?..Adakah yang good with spending money pun termasuk dalam kategori good with money?..Satu je petunjuk kalau perempuan tu bagus dalam menguruskan duit dia, dia ada personal emergency saving yang bertambah from time to time.
Ada orang ada saving, yes that’s good tapi kalau savings dia stay kat situ sampai bertahun-tahun tak bertambah, then that’s not good either..Biarlah perempuan tu beli benda mahal-mahal, pergi saloon 200-300 per trip, tapi kalau duit dalam savings account dia bertambah every month walaupun sikit, itu dah cukup membuktikan yang dia ni fikir pasal masa depan..Biarlah niat dia saving tu sebab nak pergi bercuti or nak beli something big, asalkan dia reti save duit.
Penting ni..Nak save duit bukan masa dah kaya, tapi masa tak kaya ni la kena save.

Ikut Cakap Ibu Bapa

Kalau gadis Melayu tak ikut cakap ibu bapa yang kasi makan dan membesarkan diorang, ko ingat nanti dah kahwin boleh ke dia jadi isteri yang taat ikut cakap suami?..Itu je logik dia, unless kalau suami dia boleh ubah perangai perempuan tu, then perkara tu dah jadi benda lain all along.. Jadi yes, perempuan yang ikut cakap ibu bapa ni pun ada appeal pada mata lelaki.

Pandai Bawa Diri

Awek Cun Klon Yuna
Pandai bawa diri.. takde boyfriend dah ngaku awal-awal. Camni kan senang :D
Pandai bawa diri ni kalau nak huraikan, banyak..Yang penting perangai tu lah.. Jangan la 24 jam nak gelak mengilai macam hantu.. Adeh~ Aku seram la kalau perempuan gelak kuat-kuat macam hantu ni..Hilang nafsu… makan. Nafsu makan ok, bukan nafsu lain.. Tapi betullah, perempuan gelak kuat-kuat ni buruk bunyinya...Tak percaya?..Nanti aku record..Tapi.. wa tak nak cari pasal woo.. Takpelah, pandai-pandai diorang sedar sendiri.
Lagi satu aku tengok gadis Melayu yang tak biasa pakai make up ni.. sekali pakai make up..habissss~ erk!! mesti aku kena boikot lepas ni.. Tapi aku cakap ni benda benar, lagi elok aku cakap in general macam ni daripada depan depan..Benda ni banyak berlaku time sekolah dulu la..Ye la, aku sekolah kat SMTKS dulu kan, banyak je function..Time function ni la sume nak ‘menyerlah’..Tak salah, tapi kalau tak kena gaya jatuh saham.. Nak pakai benda-benda tu kena belajar, banyak je website ajar pakai benda alah make up ni.. Yang penting benda ni jangan la pakai lebih-lebih.. tolong ye.. Jangan!!!
Jadi kalau tak pandai, jangan tunjuk pandai.
Kalau dari segi pakaian pulak.. wear the right thing at the right time and place... Then perangai tu kenalah sepadan dengan pakaian tu gak.. Kalau dah pakai baju kurung ayu-ayu macam tu, perangai masih stail ‘tak boleh blah’ memang susah la..
***
Amacam?..Ok tak kriteria aku?..Sebenarnya banyaak lagi tp ni je yang sempat tulis...Apa kata jejaka lain kat luar sana?..Korang punya kriteria mesti lagi strict kan?..Sharelah sket..                                      

                                        
                                

3 comments:

  1. ok bagus pilihan idaman ko ni yien..
    aku sokong...=)
    semoga berjumpe eaa...
    mne tau gi jmpe Scha nnt ade jmpe ciri2 cmni...=P

    ReplyDelete
  2. hehehhe..
    ak taw ko mmg sokong ak pnye..
    =)
    harap2 cm 2 laa..
    amiinn..

    ReplyDelete
  3. hahahaha hye...
    suka la baca ciri no 2 tu..
    so kena diet la kan:P

    ReplyDelete